Hallo volleybaltrainers, waar zijn jullie?

Waar zijn jullie volleybaltrainers? Deze blog gaat over de volleybaltrainers-community in Nederland – of eigenlijk het gebrek eraan. Is volleybal dan niet zichtbaar op social media? Zeker wel. Platforms zoals Instagram en TikTok staan vol met spectaculaire rally's, vierende teams en aankondigingen van wedstrijdprogramma's.

Prijselasticiteit en de Volleyball Nations League

Afgelopen jaar bezocht ik een Regiocafé van de Nevobo. Tijdens het welkomstpraatje van de directeur kreeg ik een lesje economie over prijselasticiteit. Een product heeft een lage negatieve prijselasticiteit als een prijsstijging nauwelijks invloed heeft op de vraag. 

Bedrijven van medicijnen voor ernstige ziektes maken daar soms schaamteloos gebruik van en vragen torenhoge prijzen voor een medicijn. Mensen blijken bereid om alles te betalen om beter te worden.

Merken als Luis Vutton of Hermès kunnen voor hun handtasjes vragen wat ze willen. Bij die producten is er zelfs sprake van een positieve prijselasticiteit: hoe duurder, hoe meer gewild.

Bij dat Regiocafé leerde ik dat jeugdvolleybal een lage negatieve prijselasticiteit heeft. De stelling van de directeur? "Als je goede trainingen biedt, kunnen de contributies zonder problemen flink omhoog."

Diezelfde logica, zo lijkt hij gedacht te hebben, geldt ook voor de VNL-tickets. Daar kunnen rustig een paar tientjes bovenop: "Ze betalen toch wel." En zo zijn de prijzen dit jaar – laat ik het voorzichtig zeggen – aan de hoge kant. Net zoals de Mount Everest een berg is die wel wat aan de hoge kant is.

Ik ben bang dat de directeur gelijk heeft. De VNL is al bijna uitverkocht, zo begrijp ik. "Ze betalen toch wel." Hoge prijzen voor de VNL-tickets heeft ook zo zijn voordelen. Veel euro's voor de Nevobo uiteraard, maar ook dit:

Ik train zoals jullie weten een jeugdteam. Elk seizoen organiseer ik een ouderavond en bij onze club voor het eerst dit seizoen tellen de ouders de wedstrijden bij hun eigen kinderen.

Om de vrijwilligers voor de teldiensten te werven, begon ik het gesprek als volgt: "Weten jullie wat courtside-tickets zijn en hebben jullie enig idee wat je moet betalen voor courtside-ticket bij een NBA-wedstrijd?" De meesten weten dat niet, dus leg ik uit: "met courtside-tickets zit je vlak bij het veld, soms zelfs naast de coach. Je zit dan superdicht bij alle actie. Courtside-tickets kosten bij de NBA flink - en dan bedoel ik écht flink - veel geld. Normaal alleen betaalbaar voor rijke celebrities."

"Ik heb dit jaar bij onze wedstrijden ook courtside-tickets. Het goed nieuws, ze zijn gratis! Het enige wat je dan moet doen is af en toe op het juiste moment een bordje van het telbord omklappen. Je bent dan superdicht bij alle actie en emotie van de wedstrijd. Je bent dan onze celebrity en wie wil dat nu niet?"

Meestal is ouders voor teldiensten krijgen dan ook geen probleem. De spanning en sensatie om zo vlak bij de coach - ik dus - te zitten, vergoedt veel. 

Dit jaar kan ik in mijn verhaal de NBA-courtside-tickets vervangen door VNL-frontrow-tickets. Dat maakt mijn verhaal nog geloofwaardiger en effectiever. Het maakt ouders ongetwijfeld nog enthousiaster voor het tellen. 

Zo, op deze manier hebben jullie een gratis tip van mij om tellers te werven. Ik heb natuurlijk nog veel meer van deze briljante tips maar daarvoor moet je wel betalen. Want ik moet nog ergens geld vandaan halen om kaartjes voor de VNL te kunnen kopen.



Reacties